Shell Eco-Marathon, czyli walka o kilometry z jednym litrem paliwa
Zawody te są organizowane od ponad 20 lat przez koncern paliwowy Royal Shell Dutch. Konkurs odbywa się co roku na w trzech edycjach podzielonych na kontynenty – Europę, Amerykę Północną i Azję. W zawodach rywalizują setki drużyn studenckich z całego świata. Celem każdego zespołu jest zaprojektowanie pojazdu o jak najmniejszym zużyciu paliwa. Rywalizacja podzielona jest na dwie główne kategorie: Prototype (Prototyp) i Urban Concept (Pojazd Miejski), które następnie podzielone są na podkateorie ze względu na zastosowany napęd (spalinowy: benzyna, etanol, Diesel, GTL - Gas To Liquids; elektryczny: baterie elektryczne, ogniwa wodorowe). W obu kategoriach maraton polega na przejechaniu dziesięciu okrążeń toru (sumarycznie dystans 16,117 km) w czasie maksymalnie 39 minut, jednak wymogi są różne:
- Prototype - minimalna masa kierowcy w kombinezonie i kasku: 50 kg, przejazd bez zatrzymania,
- Urban Concept - masa kierowcy w kombinezonie i kasku: 70 kg, pozycja kierowcy siedząca, obowiązkowe wycieraczki, wentylacja i światła (pozycyjne, stopu, kierunkowskazy), podczas każdego okrążenia jedno zatrzymanie w wyznaczonym miejscu.
Po ukończeniu przejazdu technicy mierzą ilość zużytego podczas przejazdu paliwa, a uzyskany wynik przeliczają proporcjonalnie na dystans jaki pojazd pokonałby zużywając 1 litr paliwa (dla pojazdów elektrycznych 1 kilowatogodzinę).
Najbliższe zawody odbędą się 21-24 maja w Rotterdamie (Ahoy Rotterdam). Po więcej szczegółów zapraszamy na oficjalą stronę Shell Eco-marathon.
Pierwszy start w zawodach
Zadebiutowaliśmy na zawodach SEM w 2006 r. pojazdem o nazwie Pac-Car. Niestety, wady projektu sprawiły, że nie odniósł on wielu sukcesów: zajął 76 miejsce w klasyfikacji generalnej a jego wynik wynosił 487 km/l paliwa. Wzięcie udziału w zawodach jednak nie poszło na marne – zdobyliśmy bezcenne doświadczenie, które zaowocowało nowymi pomysłami budowy pojazdu wygrywającego zawody.
SKAP na SEM obecnie
Regularnie startujemy w obu wyżej wymienionych kategoriach z pojazdami Kropelka (Prototype) i PAKS (Urban Concept).
Osiem startów w SEM przyniosło wiele sukcesów. Zaś od trzech lat regularnie odnosimy sukcesy na tych zawodach.