Przednie zawieszenie

Rywalizacja w zawodach Shell Eco-Marathon odbywa się na torze wyścigowym. Pojazdy poruszają się po nim z niewielkimi prędkościami. W PAKSie nie było konieczności zastosowania żadnych elementów amortyzujących. Podzespoły zostały zaprojektowane z myślą o przeniesieniu obciążeń pochodzących z kół bezpośrednio na ramę nośną pojazdu. Minimalna masa, a jednocześnie wysoka wytrzymałość elementów zapewnione zostaną przez wykorzystanie w konstrukcji odpowiednich stopów aluminium. Elementy zawieszenia zostały stworzone od podstaw na potrzeby projektu. Nie wzorowano się na rozwiązaniach spotykanych w seryjnie produkowanych samochodach. Na przykładzie poprzedniego samochodu z kategorii UrbanConcept - Mikrusa - pokazaliśmy że wykonanie innowacyjnego zawieszenia jest możliwe i bardzo dobrze się sprawdza.

Układ Kierowniczy
W układzie kierowniczym stawiamy na prostotę i funkcjonalność, co nie znaczy, że całość będzie prezentować się mniej okazale niż reszta pojazdu. Specjalnie dla nas Pan Krzysztof Bobiński, pracownik ITLiMS, wykonał minimaglownicę, która zapewni lepszą charakterystykę pracy układu. Dzięki zastosowaniu stopów aluminium i ultra lekkich materiałów lotniczych, zapewniliśmy sobie małą masę układu, ale również bardzo dużą wytrzymałość komponentów. Elementy układu kierowniczego muszą być bardzo precyzyjnie wykonane, aby nie wystąpiły nieoczekiwane opory tarcia lub problemy ze współosiowością wzajemnie współpracujących elementów. Dlatego też niezbędne jest wykorzystanie do zrobienia tych podzespołów na wysokiej klasy obrabiarek lub  centr obróbkowych sterowanych numerycznie. Dzięki firmie METEX udało nam się wykonać zwrotnice, do czego potrzebowaliśmy dużej dokładności. Dziękujemy firmie Metex za współpracę. Udało się wykonać mocowania zwrotnic, które wymagały jeszcze bardziej zaawansowanej obrabiarki CNC ( 5 osiowej). Firma GGG podjęła się zrobienia tego detalu. Po wykonaniu mocowań możemy zakończyć etap tworzenia układy kierowniczego.

Tylna oś
Bardzo ważny podzespół pojazdu odpowiedzialny za przeniesienie napędu. Początkowym problemem była decyzja czy napęd przekazywany będzie na jedno lub oba koła.  Zdecydowaliśmy się na najbardziej kompromisowe rozwiązanie, tzn. napęd przenoszony będzie na jedno koło. 

Koła

Koła to jeden z najbardziej innowacyjnych elementów naszego pojazdu, ale przez to najbardziej problemowy fragment projektu. W planach było wykonanie kół kompozytowych zbrojonych włóknem szklanym. Materiał ten miał zapewnić nam minimalną masę oraz dużą wytrzymałość. Dodatkowo mogliśmy lepiej zapoznać się z technologią materiałów kompozytowych. Wykonaliśmy już pierwsze próby laminowania kół, co pozwoliło na wyeliminowanie pewnych błędów powstałych w fazie projektu. Bardzo dużym problemem okazało się zrobienie odpowiednich foremników do laminowania. Wykonanie takich foremników wymaga bardzo precyzyjnej dokładności, przez to niezbędne jest użycie obrabiarki sterowanej numerycznie.

Siedzisko

Wykonaliśmy samodzielnie fotel dla kierowcy. Nie był to jeden z najważniejszych elementów projektu, gdyż można było pójść po linii najmniejszego oporu i kupić gotowy fotel. Postanowiliśmy jednak wykorzystać swoje doświadczenie w pracy z kompozytami i wykonać ten element samemu. Ważnym problemem okazało się znów wykonanie foremnika do laminowania. Bardzo pomocny okazała się forma, na której wylaminowane było siedzisko do Kropelki. Udało się nam ustalić optymalne i najbardziej ergonomiczne ustawienie kątów pozycjonowania fotela. Niezbędne było wykonanie wzmocnień struktury fotela i wykonania wręg w których można było wykonać mocowanie do ramy pojazdu. Strukturę konstrukcji fotela poprawiliśmy poprzez odpowiednie ułożenie włókna węglowego (użyliśmy splotu skośnego 2-2 ), dodatkowo umieściliśmy usztywniającą półkę oraz wzmocniliśmy krawędzie głównych wręg Rowing'iem (grube "włosy" włókna węglowego, które mają bardzo dobrą wytrzymałość na rozciąganie). Bardzo ciekawą okazała się koncepcja mocowania fotela do ramy pojazdu. Koncepcja polegała na wykonaniu elementów dzięki którym fotel będzie mógł uzyskać posuw wzdłuż podłużnic pojazdu. Odpowiednio wyfrezowane kątowniki aluminiowe zapewniły nie tylko żądany posuw, ale również rozłożenie ciężaru kierowcy na większej powierzchni.